Dit aanbod is een verrijkingstraject voor op school of thuis met persoonlijke ondersteuning door vakspecifieke Talentvol-begeleiders. Dit zijn mensen die doorleefd zijn van een bepaald kennisdomein: docenten, professoren, ondernemers.
Een ankerpunt van Talentvol is het mentorschap: Samen ervoor gaan, samen kennis delen. Want we delen allemaal graag kennis, we denken allemaal graag sámen na over iets waar we mee bezig zijn. Het geeft zin aan datgene waar we mee bezig zijn.
Meerdere studies tonen ondertussen het belang van mentorschap aan bij uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen. Zo steek je als het ware het licht aan in de kamer en kan je zien waar deze kinderen écht toe in staat zijn. Dan pas kan je hen de weg wijzen.
Veel ouders geraken niet tot aan onze dagtrajecten, of hebben een andere nood voor hun kind. Voor deze kinderen hebben we het online mentoring programma opgericht.
Waarom brengen we niet gewoon verrijkingsmaterialen uit die de kinderen zelfstandig in de les kunnen doen? Leren doe je samen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen veel voordelen halen uit mentorschap: stapsgewijs moeilijke materie doorworstelen, studievaardigheden, samenhorigheidsgevoel (eenzaamheid is een bekend probleem bij hoogbegaafden), … Samen kan je een kind verder trekken dan waar het zelf dacht te geraken. Daarom hebben we ook dagtrajecten in het leven geblazen. Dit basisprincipe - samen met gelijkgezinden - willen we mee helpen doortrekken tot in de klas. Dit kunnen we mogelijk maken door middel van een ander punt dat wij belangrijk vinden: mentoren.
Een belangrijk doel bij deze kinderen is dan ook hen te tonen dat succes een optie is, maar geen zekerheid en dat dat normaal is. Lef om risico‘s te nemen en te falen horen er dus bij en worden aangemoedigd. De vraag: wat weet je nu (over jezelf) dat je ervoor niet wist is dus heel belangrijk!
Voor het kind: Voor nieuwe leden van Talentvol: In een eerste gesprek met Els De Wit -experte uitzonderlijke hoogbegaafdheid en zaakvoerder Talentvol- zoeken we naar jouw interesses en welke mentor het beste bij jou past. Kinderen en tieners die al bij Talentvol in begeleiding zijn kunnen telefonisch of via mail contact opnemen.
Met deze persoon kies je jouw moment uit om samen te zitten, en welk project jullie samen onder handen willen nemen. Je mentor zit de komende periode een half uur per week met jou samen om je op weg te helpen in datgene waar jij meer over wil weten. Je krijgt dan opdrachtjes, uitleg, en de kans om samen na te denken en vragen te stellen.
Voor de ouders: In een eerste gesprek met Els De Wit bekijken we of jouw kind baat heeft bij dit programma en bij welke mentor je het beste terechtkomt. Je krijgt tot twee contactgegevens mee om een kort oriënterend gesprek te hebben met de mogelijke mentor alvorens je je definitieve keuze maakt.
Met de mentor bepaal je het thema dat je de komende 7 tot 10 keer zal onderzoeken. Dit telkens een half uur per week, meer tijd op aanvraag is mogelijk.
Voor de scholen: Dit programma zorgt ervoor dat leerkrachten niet telkens hardnekkig op zoek moeten naar materiaal voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen. We weten ook dat dit niet altijd eenvoudig is. Al jaren bieden wij op maat bundels aan voor onze Talentvolkinderen die hier nood aan hebben. De tijd die vrijkomt door compacting van de leerkracht, gebruiken wij om het kind aangepast materiaal te geven waarbij ze kunnen werken aan de nodige vaardigheden (doorzetten, studievaardigheden, hulp leren vragen, plannen, taakinitiatie, ...). Het was een mooie opstap, maar een ankerpunt ontbrak: uiteindelijk staan opnieuw kind én leerkracht er in de klas alleen voor. Door deze begeleiding tot in de klas brengen wil Talentvol de leerkrachten ondersteunen én vermijden dat het kind te veel tijd in zijn eentje aan verrijking spendeert.
Door de vakspecifieke matching ontdekken de kinderen en jongeren welke mogelijkheden er zijn binnen hun interesseveld, hoe ze daar geraken en hoe ze aan die informatie geraken. Door het mentorschap kunnen ze eindelijk hun kennis delen met iemand die mee is en vermijden we een gevoel van eenzaamheid van het kind.
Ook de school mag met ons rechtstreeks contact opnemen indien ze vragen hebben of meer willen weten over dit programma.
Meer informatie en inschrijvingen rechtstreeks via Els De Wit:
De mentoren worden de komende weken aangevuld!
Pierre Van Mechelen
Pierre Van Mechelen is professor aan de Universiteit Antwerpen, waar hij woordvoerder is van de onderzoeksgroep Elementaire-Deeltjesfysica. Hij doceert vakken als Relativiteitstheorie en Elementaire-Deeltjesfysica. Als onderzoeker neemt hij deel aan experimenten aan grote deeltjesversnellers zoals de Large Hadron Collider in het CERN (Genève).
Tieners kunnen bij mij terecht voor het volgende thema:
Joachim Leilich
Joachim Leilich is emeritus hoogleraar filosofie aan de Universiteit van Antwerpen, van Duitse afkomst, die voorheen onder meer werkzaam als docent en student-assistent aan de universiteit van Frankfurt. Zijn belangrijkste onderzoeksthema’s zijn analytische filosofie, fenomenaal bewustzijn, Ludwig Wittgenstein, en de vrijheid van de wil. Hij promoveerde onder leiding van Karl-Otto Apel in Frankfurt.
Tieners kunnen bij mij terecht voor volgende thema’s:
Koen Van Damme
Hallo, ik ben Koen. Ik ben gefascineerd door wiskunde en wetenschappen. Ik vind het dan ook heel leuk om in complexe onderwerpen te duiken en er meer zicht op te krijgen. Mijn beroep is programmeur, wat me af en toe stevige uitdagingen en abstracte puzzels oplevert. Maar mijn interesses zijn breder: ik lees ook heel graag over cultuur en geschiedenis. Ik hoop mijn interesses met jullie te kunnen delen, maar ik ben vooral benieuwd om met jullie op onderzoek te gaan en er zelf iets van te leren.
Tieners kunnen bij mij terecht voor volgende thema’s:
Nadine Van den Eynden Morpeth
is an assistant professor of English at KU Leuven with more than 35 years of experience in EFL-teaching. She studied in Antwerp, Leuven and London, has also worked at UCL, and as an external examiner for the Kemmy Business School (University of Limerick). The areas in which she has extensive experience include grammar, dialectology, sociolinguistics (with a focus on genderlects), translation, oral proficiency, business communication, intercultural communication, and writing. She has published articles and books. She has a personal connection with the UK and has lived in both the UK and in the U.S. In 2013 she founded her own company, English Matters (www.englishmatters.be), which provides lessons, translations, editing, and voice acting. She feels passionate about her work, in which linguistic and cultural diversity plays a major role, about travelling, about nature and animals, and she enjoys writing short stories.
“It is my belief that a teacher not only has to teach content, but also life skills, such as how to deal with setbacks, how to solve problems, how to stay motivated, how to pick yourself up when you fall. It is the task of a teacher to create a positive learning environment, in which students can thrive and which boosts their self-confidence and self-esteem. A good teacher, in my opinion, must be a role model, a mentor, a coach.”
Topics for teenagers:
Els De Wit
Els De Wit is zaakvoerder van Talentvol, dat uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen vanaf peuterleeftijd begeleidt. Talentvol is actief over heel Vlaanderen en geeft uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen waar ze recht op hebben: een plaats om zichzelf te zijn. Je kan er terecht voor individuele trajecten, groepstrajecten, infosessies en begeleiding.
Kinderen en tieners kunnen bij mij voor een breed gamma aan thema’s terecht: