We werken met kinderen voor wie de schoolse aanpassingen nog niet voldoende zijn - en het misschien nooit zullen zijn - kinderen in huisonderwijs, en kinderen die zich onbegrepen voelen onder andere kinderen. Je kind hoeft géén IQ-test van uitzonderlijke hoogbegaafdheid te hebben. Twijfel je of dit traject iets voor jouw kind is, neem dan zeker contact met ons op.
Ja, onder bepaalde voorwaarden mag dit. Je vraagt aan de school of ze code P willen toekennen aan je kind. Met deze code mag je kind uit de les, bijvoorbeeld omwille van begeleiding voor hoogbegaafdheid. De school is niet verplicht om deze code toe te kennen aan je kind, maar je kan zeker de communicatie met je school aangaan. Bij de aanvang van het traject krijg je als ouder dan de nodige documenten zodat je kind wettelijk in orde is.
De begeleider van onze groepjes (max. 7 deelnemers) treedt op als mentor. Onze begeleiders zijn géén meesters of juffen, maar ondersteunen het kind en begeleiden het tijdens de projecten die we samen met hen uitwerken. Tijdens deze dagtrajecten werken we aan hoofd, hart en lichaam. Dit wil zeggen dat we de kinderen uitdaging geven (hoofd), met hen werken aan zelfinzicht en alle typische hoogbegaafdheidsproblemen zoals faalangst, perfectionisme, overprikkeling, rust in je hoofd (hart), en lichaamsgericht werken om te ontdekken welke invloed je hoofd heeft op je lichaam (lichaam). Onze unieke, holistische aanpak zorgt er dus voor dat we méér zijn dan een plusklas.
Peers betekent ontwikkelingsgelijken. In onze groepjes zitten ze samen op basis van ontwikkelingsniveau. Op die manier ontdekken ze dat ze niet de enige zijn die denkt en voelt zoals hen. Veel van onze kinderen hebben te kampen met eenzaamheid, hebben geen plekje waar ze gewoon zichzelf kunnen zijn en waar ze met hun vragen terecht kunnen. Door te ontdekken dat ze niet alleen op de wereld zijn en dat er plekje bestaat waar ze gewoon lekker zichzelf kunnen zijn, staan ze steviger in de wereld en kunnen ze hun batterijen terug opladen.
Bij Talentvol komen we ’s morgens gezellig samen. Tijdens deze dag werk je aan een thema dat een hele trimester voortloopt. Je ontwikkelt bijvoorbeeld je eigen land. Elke sessie bouw je je eigen land net iets meer op. We leren studeren, plannen, opzoeken, stapsgewijs te werk gaan, al je informatie bij elkaar houden, hoofd- en bijzaken onderscheiden. We leren van elkaar wanneer we met een probleem zitten, misschien heeft die andere wel een oplossing? We gaan ook steeds creatief aan de slag. Want wat in ons hoofd zit, mag er ook uitkomen zodat de rest van de wereld kan zien wat je gemaakt hebt!
Bij Talentvol hebben we bewust voor een volledige dag gekozen. Een halve dag verrijking is leuk, maar wanneer je je een volledige dag moet inspannen, wordt het moeilijk om je te blijven verstoppen. Dan moet je wel tonen wie je echt bent, wat je leuk vindt, waar je bang voor bent, welke uitdagingen je liever uit de weg gaat. En met de échte jou gaan wij graag aan de slag!
We hebben groepen in Bornem, Leuven, Hasselt en Brugge. Omdat ouders vaak stevige afstanden leggen om tot bij ons te komen, proberen we er zoveel mogelijk voor te zorgen dat je kan telewerken.
Als je kind nog niet kan lezen, moeite heeft met zelfstandig werken, of nog veel nood heeft aan creatieve uitdaging, schrijf je je kind het beste in bij de kleutergroep.
Kan je kind al redelijk zelfstandig werken (bv. iets op de laptop opzoeken, een stukje tekst lezen) dan kan je kind aansluiten bij de groep lagere school. Bij twijfel bepaalt Talentvol waar je kind het beste gaat aansluiten, los van de fysieke leeftijd.
Twijfel je? Aarzel dan niet om ons te contacteren!
Kan elk kind hieraan deelnemen? Met een code P kan je kind gewettigd afwezig zijn op school.
Nieuwe deelnemers vragen we om een verplicht gratis kennismakingsgesprek van 15 minuten. Dit gebeurt online. Je wordt automatisch uitgenodigd bij inschrijving.
Genadedal ontmoetingscentrum, Velderblok 2A, 3010 Kessel-Lo Nieuwe locatie!
Els
Els De Wit is zaakvoerder van Talentvol, dat uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen vanaf peuterleeftijd tot volwassene begeleidt.
Ze is Contributor en lid van het Research Team van het International Gifted Consortium. Ze is co-auteur van het internationaal onderzoek naar het voorkomen van de overexcitabilities in 88 UHB kinderen (link) en auteur van het boek Slapende leeuwen, het eerste Nederlandstalige boek over uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen.
Ze heeft een Master Meertalige Communicatie en heeft jarenlang lesgegeven in het hoger secundair onderwijs, waar ze lid was van de hoogbegaafdenwerking. Ze volgde ook een opleiding Filosoferen met kinderen en jongeren.
Lien Landuyt
Hallo! Mijn naam is Lien, 42 jaar, gehuwd, Handelsingenieur van opleiding en levensgenieter. Maar bovenal ben ik mama van 2 lieve, pittige tieners die mij al heel veel hebben geleerd in het leven, dingen die je niet uit boeken haalt. Hun opvoeding blijft een uitdaging, een mooie maar ook intense weg waarbij de hulp en ondersteuning van mensen zoals Els onmisbaar is (geweest). Gaandeweg besefte ik dat ik meer wilde doen met mijn ervaring en toen ik werd gevraagd om mee te stappen in de dagtrajecten bij Talentvol, heb ik dan ook geen seconde getwijfeld. Ik heb altijd een grote affiniteit gehad met kinderen, tijdens deze dagen ga ik dan ook graag met jullie kleuters op pad. Er is niets fijners dan een kind te zien openbloeien omdat het krijgt wat het verdient, omdat het zich thuis en begrepen voelt en vooral omdat het kan zijn wie hij of zij écht is!
Marijke Deboes
Ik ben Marijke, 35 jaar, getrouwd met Mathias, een militair-instructeur, en mama van Aiden (bijna 5 jaar). Wij wonen met onze huisdiertjes in Sint-Truiden. Mijn hobby’s zijn nogal uiteenlopend: naaien, knutselen, koken, in de tuin werken, yoga, ... Alsook ben ik nooit gestopt met studeren. Ik behaalde in het middelbaar mijn diploma secretariaat-talen, deed specialisatie vrije beroepen, behaalde mijn attest bedrijfsbeheer en volgde later nog een extra opleiding voor de medische sector. Na enkele jaren bureauwerk besefte ik dat er meer was en schoolde ik mij om tot zorgkundige, alwaar ik mijn passie voor de gehandicaptensector ontdekte en uiteindelijk opnieuw ging studeren als opvoeder-begeleider. In tussentijd volgde ik nog enkele andere cursussen en opleidingen, zoals de modeopleiding die ik on hold zette om mij te kunnen focussen op andere doelen. Na een burn-out en enkele omwegen, besefte ik dat mijn job als opvoeder in de huidige setting niet meer zou lukken en kriebelde het om nog een stapje verder te gaan. Ik startte aan de opleiding als gezondheidscoach en startte recent mijn eigen kleine praktijkje. Ondertussen kwamen we er ook achter dat onze zoon hoogbegaafd blijkt te zijn, wat alles extra pittig maakt, waardoor ik mezelf ook in deze materie begon te verdiepen. Hierdoor zette ik uiteindelijk ook de stap naar een bijkomende opleiding tot hoogbegaafdheidscoach. Deze hoop ik in de loop van dit jaar te kunnen afronden. Inmiddels ben ik ook een diploma als kinderyoga instructeur rijker en ben ik overgestapt naar en job die enkel thuiswerk vraagt, zodat ik er volledig kan zijn voor mijn gezin wanneer dat nodig is. Samen met mijn echtgenoot hebben wij een winkel in allerhande auto-onderhoudsproducten en zijn wij hoofdverdeler voor Leather Repair Company. Wij baten na onze hoofdjob dus ook een winkel uit, met atelier en opleidingscentrum en zijn (voornamelijk in de zomer) tijdens de weekends vaak terug te vinden op beurzen en auto-events.