Talentvol - Kwalitatieve uitdaging voor buitengewoon talent.

Meer dan hoogbegaafd


Waar er in Amerika veel onderverdelingen zijn wanneer je een IQ boven de 100 hebt, zijn we in België daar nog ver, vér van verwijderd. Hoogbegaafdheid begint net vanonder het stigma te kruipen, maar uitzonderlijke hoogbegaafdheid is nog relatief onbekend. "weer iets nieuws", "een wonderkind", "een kind dat niet mag spelen", ... Toch is er een gigantisch verschil tussen tussen 130 en 145. En ook 145 en 160, 180, 210. Al kunnen we dat in België niet meten ...

Een (ooit) onstilbare leerhonger, een allesomvattende kijk op de wereld, complexe denkpatronen die je soms doen vergeten dat je kind nog maar kind is, ... Uitzonderlijke hoogbegaafdheid, hyperhoogbegaafdheid, extreme hoogbegaafdheid, 145+, ... is meer dan hoogbegaafdheid.

Er is wel degelijk een verschil!

Het is een andere manier van denken, een andere manier van voelen, een andere manier van zijn. Daarom vraagt het ook een andere aanpak, een andere begeleiding.

Talentvol begeleidt uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen en hun ouders in dit vaak complexe traject. Indien nodig wordt er doorverwezen naar andere specialisten. We stippelen samen een traject uit dat bij de eigenheid van jouw kind en gezinssituatie past.

Moet je kind 145 scoren? Niet elk uitzonderlijk hoogbegaafd kind is meetbaar. Bij Talentvol rekenen we of vanaf 140-141, of kinderen die hoogbegaafd maar net iets meer zijn. Lees hiervoor het artikel "De slapende leeuw".



Wat onze klanten zeggen:

De extra kilometers omrijden zijn het waard.

Ik heb maar niet gezegd dat ik naar jou ging, anders had ik ze met geen stokken thuis kunnen houden. Ze komt zo graag jou!

Onze zoon toen we van jou kwamen: "Mama, eindelijk iemand die mij begrijpt".

De indeling van Talentvol


Leeftijd en leerjaar zijn relatieve begrippen wanneer je met uitzonderlijke hoogbegaafdheid te maken krijgt. Een kind kan 2 jaar, 5 jaar of meer cognitief voorstaan, al dan niet meerdere keren versneld zijn, ... Talentvol werkt daarom met vaardigheidsniveau's in zijn aanbod. Klik op de knop om de uitleg per niveau te lezen.


Vaardigheidsniveau's


  • We starten bij een kleuteraanbod. Van de Regenbogen wordt er nog niet verwacht dat ze tekstjes kunnen lezen. Dit is wel het geval bij de Rupsen. Zij worden soms samen gezet in groepjes, zoals Filosoferen. (code ReRu)
  • Vlinders kunnen al relatief zelfstandig werken.
  • Ook Troubadours en Duende worden vaak samen gezet in groepjes omwille van hun zelfstandigheid en lange concentratiespanne (bij voldoende interesse). (code TrouDu)

Hoe Talentvol kan helpen


Verveeld, uitgeblust of hyperactief gedrag, eindeloze vragen, niet te straffen of net perfect aangepast gedrag, toont vaak niet wat hij kan, onthoudt alles, perfectionistisch, heel medelevend, intens, zit soms op een andere planeet, voelt zich niet begrepen, kan het moeilijker maken dan het is maar doet het moeilijke met gemak, ...

Je kind is hoogbegaafd, of dat denk je toch. Maar is een test altijd nodig? En wat wil dat cijfer nu echt zeggen? We nemen de levensloop van je kind even onder de loep en kijken naar wat de beste oplossing is voor jou en je kind.

Stap voor stap gaan we door het proces: wat betekent het om hoogbegaafd te zijn, wat heeft mijn kind nodig, welke rol kan je als ouder hierin spelen, wat is het verschil tussen een IQ van 130 en 145 of hoger, wat mag je verwachten van school, ... Indien nodig, wordt er doorverwezen naar andere professionals.


Ontdek hier het aanbod!