Inclusief onderwijs, exclusief hoogbegaafden?

Ingediend door Els De Wit op wo, 04/18/2018 - 09:07

 

Inclusief onderwijs, onderwijs voor elke nood.  Nu het M-decreet al enige tijd in voege is,  merk ik als begeleider dat, ondanks vele inspanningen, een grote groep kinderen vergeten werd. Die groep bevindt zich aan één kant van de intelligentiecurve. Die groep, wordt tot vandaag nog altijd verondersteld het wel alleen te kunnen.

Als het M-decreet inclusief onderwijs garandeert, waarom stappen dan steeds meer van deze kinderen naar thuisonderwijs? Waarom rijzen privéscholen en collectieve thuisonderwijsprojecten dan als paddestoelen uit de grond, en waarom staan er dan nog steeds hoogbegaafde kinderen en hun ouders  met de handen in hun haar aan mijn voordeur?

Misschien, omdat ze het toch niet alleen kunnen...

Laat ik het even verduidelijken. Stel dat hoogbegaafde kinderen al vanaf hun eerste dag gedetecteerd kunnen worden, laat hen dan ook maar hun plan trekken. Laat ze gerust in de wieg liggen, zet ze in een hoekje met een werkblaadje “van kruipen naar stappen van a tot z” en zeg dat dat hun opdracht voor de komende weken is. Aan het einde evalueer je het kind, en moet je vaststellen dat dat kind nu toch écht wel beter kan!

Absurd, niet? Wie verwacht nu dat een kind alleen kan leren stappen! Toch is dat de dagelijkse realiteit van veel kinderen. Zij worden een basisrecht ontzegd wanneer er niet aan hun noden wordt voldaan: het recht op onderwijs. Want elke dag opnieuw wachten op nieuwe leerstof, is geen onderwijs. Strips lezen, oefeningen blijven maken die je al lang kan, stil zitten wachten, chinees leren op je eentje, dat is géén onderwijs. Dat is opvulling.

Toch worden zij bekeken wanneer ze het allemaal niet alleen kunnen, toch is het hun fout wanneer ze lastig gedrag vertonen wanneer het zoveelste uur herhaling hen te veel wordt. Want een kind hoort zich aan te passen aan de omgeving. Later in het bedrijfsleven zitten ze ook niet tussen allemaal hoogbegaafden.

 

Zit u dan op uw werk enkel tussen uw leeftijdsgenoten? Zit u dan op uw werk enkel tussen mensen met een IQ gemiddeld 20 tot 50 punten lager dan het uwe?

Vooraleer je het onderwijs INCLUSIEF onderwijs noemt, vraag jezelf af wat je onder ‘elke nood’ verstaat:

 

 

Infosessie Verrijken Versnellen Compacten voor Scholen - 24 oktober 2018, 9u30-12u30

Hoe stel ik een goed hoogbegaafdheidsbeleid op, hoe begeleid ik kinderen in of buiten de klas? Een degelijk hoogbegaafdheidsbeleid brengt heel wat met zich mee. In deze workshop nemen we enkele manieren onder de loep waarmee je een hoogbegaafdheidsbeleid kan opstellen.

 

Infosessie Verrijken Versnellene Compacten voor Ouders - 20 oktober 2018, 9u30-11u30

Wat mag ik verwachten van school, wat kan ik zelf doen? Ouders komen in deze infosessie te weten wat deze begeleidingstermen inhouden, wat ze echt omvatten en wat je als ouder kan doen om school hierin te helpen. 
 
info en inschrijvingen http://talentvol.be/hoogbegaafd/infosessies

Labels