Waarom filosoferen goed is voor je kind

Ingediend door Els De Wit op wo, 04/18/2018 - 10:04

 

Waar school stopt, daar begint vaak net de interesse van een hoogbegaafd kind te ontwaken. Best frustrerend, als je bedenkt. Dan wordt het net interessant, dan word je net geprikkeld ...

 

Je kind wil meer weten over de wereld, en wil ergens met zijn vragen en bedenkingen terechtkunnen. Ergens waar het kan en mag. Ergens waar mensen weten hoe ze daar mee moeten omgaan. Ergens waar anderen net ook zo zijn.

Filosoferen is meer dan gewoon praten en meningen geven. Filosoferen is verwondering. Wanneer je filosofeert, ga je onderzoeken, ga je verder dan je individuele emoties en gedachten. Je gaat op zoek naar het universele. Je gaat het concrete abstract maken.

Bijvoorbeeld: “Ik vind mezelf niet mooi”. “Hoe weet je of iets mooi is?”

 



VOORDELEN VAN FILOSOFEREN MET HOOGBEGAAFDE KINDEREN

 

Je leert kinderen op een heel andere manier kennen

Er komen antwoorden naar boven waarvan je niet wist dat ze het in zich hadden.

 

Leren luisteren

Aan de nieuwe filosoofjes wordt altijd eerst de belangrijkste regel van filosoferen meegegeven. Raar maar waar… dat is niet praten. Dat is luisteren naar elkaar. Niet wachten op jouw beurt, niet denken over hoe hard je wel gelijk hebt, maar écht luisteren. Je leert luisteren naar wat de ander zegt, naar wat hij nu feitelijk bedoelt.

 

Kritisch leren én mogen denken

Is dat wel zo? Waarom is dat zo? Je leert het algemeen aanvaarde in twijfel trekken. Is er wel zoiets als ‘ de waarheid’? Je gaat weg van zwart/wit en bekijkt alle kleurenpaletten daar tussenin.

 

Er bestaan geen foute antwoorden

“Ik weet het niet”. Hoe vaak zegt een kind dit niet? Proberen maar! Opnieuw en opnieuw. Faalangstige kinderen worden gemotiveerd om te leren loslaten, want er valt niks mee te verdienen of te verliezen.

Je mag iets zeggen, want er is geen juist of fout. En dat werkt voor veel kinderen heel bevrijdend.

Je leert aanvaarden dat anderen ook een goed punt kunnen maken, dat iemand anders denkt dan jou en dat dat oké is.

 

Open vragen zonder definitief antwoord

 

  • Zijn jullie vragen nu beantwoord?

= Nee

  • Weet je nu of natuur nuttig is?

= Nee…

  • Dan hebben we het goed gedaan vandaag!

 

Als er geen goed of fout is, kunnen we ook geen definitie meegeven, kunnen we geen samenvattingsblaadje invullen. Je kind komt met een hoop meer vragen naar huis dan hij is vertrokken, en dat heeft tot al veel boeiende autogesprekken geleid.

Als er niemand bovenaf is die je nu eens gaat uitleggen hoe het in elkaar zit, dan moet je wel zelf nadenken…

 

Gedachten geordend leren uiten

Soms is het moeilijk om uit die chaos van gedachten een geordend geheel te krijgen. Je hoofd is zo vol. Hoe zeg je dat nu allemaal zodat een ander het ook begrijpt? Hoe krijg ik het antwoord dat ik hoop te krijgen?

 

Zoeken naar antwoorden op vragen die kinderen bezighouden

We zoeken naar antwoorden op vragen die kinderen ergens anders niet durven stellen. Want wat gaan ze wel niet van mij denken? We moedigen hen aan om die ‘gekke dingen’ uit hun hoofd te krijgen.

 

 

 

Filosoferen met kleuters, kinderen en jongeren 2018

We gaan steeds verder dan waar ze zelf dachten te geraken. De kleuters krijgen ook de tijd om samen te spelen en de sociale vaardigheden te oefenen. De ouderen krijgen relevante topics, en mogen thema's en vragen zelf aanbrengen. 

 

Jouw groep en data http://talentvol.be/hoogbegaafd/groepstrajecten

 

Labels