De slapende leeuw

Ingediend door Els De Wit op wo, 04/18/2018 - 10:10

 

“Zij dacht dat hij de vraag niet begreep. Het was zij die zijn antwoord niet begreep.”

 

145+

Je kind heeft een IQ van 145+. Wat betekent dat, die 145? En waarvoor staat die ‘+’? Als je het zo ziet, zou je zeggen dat een IQ van 180 en 145 net hetzelfde is. Alsof je na een IQ-test te horen krijgt: “Mevrouw, uw kind heeft een IQ van 110 -”. Het kan 80 zijn, of 108.

Je leest boeken over hoogbegaafdheid, maar voelt je toch net niet aangesproken. Ergens wringt het. Ergens is het toch anders. Je gaat naar school en bespreekt het met de zorg, met de leerkrachten. Ze stellen je gerust: “Wij hebben kangoeroeklassen en differentiatiemateriaal”. De school wil wel, de school probeert, maar je kind gaat er niet op vooruit…

 

In het hoofd van je kind
zit een leeuw.

Een leeuw die jaagt op kennis, wil genieten van de rijkheid van zijn omgeving, alles wil horen en zien en erkenning wil krijgen voor zijn capaciteiten.


Vanbinnen zit er meer grootsheid dan wat je achter de schoolbanken ziet zitten.

Hij voelt zich niet uitgedaagd door een uurtje kangoeroeklas of het differentiatiemateriaal dat gemaakt is voor een gewoon hoogbegaafd kind.

Hij heeft een constante honger: leerhonger. 

Hoeveel je ook aanbiedt, het lijkt amper genoeg. De hoeveelheden die hij verorbert, zijn enorm. Elk antwoord wordt gecounterd door vraag naar meer.

Complex=simpel.

Wat voor een ander complex lijkt, is voor hem evident. Hij begrijpt hoe hij het beste kan jagen: snelheid, ondergrond, hoek om te springen, hoe hard en waar hij moet bijten, … Hij vindt dat moeilijk uit te leggen. Dat is zijn natuur, dat is zijn normaal. Hoe leg je dat uit?

Te lang te weinig om handen maakt de leeuw lui.

De gazellen mogen voor zijn ogen staan dansen, hij zal niet bewegen. De leeuw heeft geen zin meer. Zijn intrinsieke leerhonger is weg. Hij is al te lang op dieet gezet.

“Wat wil jij nu (w)eten?”

Het simpele is complex voor hem. Hij is niet geboren om te aanvaarden dat dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn. Zijn hoofd is koning, zijn hoofd is baas, zijn hoofd wil weten.  Na een lang dieet, is dat een moeilijke vraag: “wat wil jij nu (w)eten?”
 

 

Als hij in de spiegel kijkt, schrikt hij van wat hij ziet. Wie ben ik? Een kleine kat, of een grote leeuw?

 

Els De Wit is zaakvoerder van Talentvol, dat (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen vanaf peuterleeftijd begeleidt.
Je kan er terecht voor infosessies, groepstrajecten,begeleiding van ouders en scholen, online en offline verrijkingsmaterialen gebaseerd op vaardigheidsniveau.

 

 

Filosoferen met kleuters, kinderen en jongeren 2018

We gaan steeds verder dan waar ze zelf dachten te geraken. De kleuters krijgen ook de tijd om samen te spelen en de sociale vaardigheden te oefenen. De ouderen krijgen relevante topics, en mogen thema's en vragen zelf aanbrengen. Jouw groep en data http://talentvol.be/hoogbegaafd/groepstrajecten

 

Dagtrajecten voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen 2018

Plusklassen voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen overdag. Van kleuterleeftijd tot jongeren. Om een kwalitatief hoogstaand aanbod aan een redelijk tarief te kunnen garanderen werkt Talentvol samen met bedrijven, hogescholen en universiteiten. Geen extraatje, maar een basisbehoefte voor het welzijn van het kind.
Try-outs op 8 september, per leeftijd. Info en inschrijvingen http://talentvol.be/hoogbegaafd/dagtrajecten

 

Infosessie Uitzonderlijke hoogbegaafdheid, 13 september, 17u30-19u00

Je krijgt uitleg over de innerlijke leefwereld en drijfveren van een kind met uitzonderlijke hoogbegaafdheid. We laten deze kinderen én hun omgeving uit de schaduw treden door middel van praktijkvoorbeelden en theorieën.
info en inschrijvingen http://talentvol.be/hoogbegaafd/infosessies 

Labels