Om te koesteren: de natuurlijke zin om te leren

Ingediend door Els De Wit op wo, 04/18/2018 - 09:04

 

Om te koesteren: de natuurlijke zin om te leren

Ieder kind wil leren. Ook het kind waarbij je ‘het’ niet ziet, het kind dat maar niet lijkt te willen, en de puber die halfslapend op zijn stoel hangt. Waarom ik daar zo zeker van ben? Omdat ook dat kind ergens zijn leven heeft leren praten, stappen, zelfstandig eten, lezen en schrijven. En toch lijken die Franse zinnetjes hem voor geen meter te interesseren...

Baby’s en peuters hebben op enkele jaren tijd een hoop te leren. Alles wat we nu doen zonder er bij stil te staan, hebben we op een bepaald punt in ons leven moeten leren. Naar de koffieautomaat wandelen, een ei bakken, voetballen, een jas ophangen. Voor veel van die dagdagelijkse zaken zijn we niet naar school moeten gaan. Je hebt dat geleerd door te kijken en te luisteren, en na een tijdje dit zelf te proberen. Door koekjes te bakken in je speelgoedkeuken, je pop om te kleden of een bal over de muur te knallen.

Die interesse om te doen wat een ander doet, om uit te dokteren hoe dat nu precies allemaal werkt, lijkt bij sommige kinderen met de jaren te slijten. Verdwenen, uitgeblust. “Neen, daar ben jij nog te jong voor”, “dat komt pas veel later aan bod”, “maak je daar geen zorgen in, dat komt later wel”. Een vierjarig kind dat wil weten hoe dat nu zit met het gat in de ozonlaag, een tienjarige die het heelal wil verkennen, jammer... te jong. Leren doe je wanneer het hoort, niet vroeger, niet later.

Leerkrachten geven hen vervolgens verrijkingsboekjes over taal en rekenen, maar daar kijken ze niet altijd naar. Tuurlijk niet, dat was ook hun vraag niet. Ook thuis is het moeilijk om te voldoen aan de niet-afhoudende vragenstroom. En dan geven ze op...  

Het formeel leren ontneemt kinderen die op een andere versnelling zitten de zin in natuurlijk leren: leren wanneer jij het wil weten. Waarom zijn ze daar nog te jong voor? Waarom moeten ze het nog niet kennen? Naast de traditionele leerstof en extra taal- en rekenoefeningetjes is er nog een hele wereld die op hen wacht om te verkennen. Een wereld die zij dolgraag willen leren kennen. Op hun versnelling.

 

 

Dagtrajecten voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen 2018

Plusklassen voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen overdag. Van kleuterleeftijd tot jongeren. Om een kwalitatief hoogstaand aanbod aan een redelijk tarief te kunnen garanderen werkt Talentvol samen met bedrijven, hogescholen en universiteiten. Geen extraatje, maar een basisbehoefte voor het welzijn van het kind.
Try-outs op 8 september, per leeftijd. 

 

info en inschrijvingen http://talentvol.be/hoogbegaafd/dagtrajecten

 

 

Labels